Desenvolvimento da leitura na alfabetização e rastreamento ocular na primeira infância

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Roberta Silvana Barbosa Silva
Iasmim da Fonseca de Sousa
Maria Luciene Gaia Tenório
Deyvid dos Prazeres Braga
Ana Emily da Cruz Rocha
Rubens do Carmo de Souza Alves
Elton Sarmanho Siqueira
Ivete Furtado Ribeiro Caldas

Resumo

Objetivo: Realizar uma revisão integrativa da literatura no intuito de apresentar evidências científicas sobre o processo de desenvolvimento da leitura na alfabetização e rastreamento ocular na infância. Métodos: Foram selecionadas três bases, sendo elas Biblioteca Virtual da Saúde (BVS), Periódicos da Capes (Capes) e PubMed para encontrar estudos nacionais e internacionais. Os critérios de inclusão foram artigos completos publicados entre 2014 e 2024, disponíveis online e gratuitamente, em português, inglês e espanhol, com o tema relevante no título ou resumo. Resultados: Após a exclusão de artigos duplicados, fora do contexto, em outros idiomas ou inelegíveis, a pesquisa encontrou 863 publicações, das quais 22 foram lidas na íntegra após triagem e 9 foram incluídas na análise final, destes a maioria demonstra a eficácia do eye tracking combinado a investigação da aprendizagem. Considerações finais: O rastreamento ocular é uma ferramenta eficaz para compreender os processos de desenvolvimento da leitura na primeira infância.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Como Citar
SilvaR. S. B., SousaI. da F. de, TenórioM. L. G., BragaD. dos P., RochaA. E. da C., AlvesR. do C. de S., SiqueiraE. S., & CaldasI. F. R. (2025). Desenvolvimento da leitura na alfabetização e rastreamento ocular na primeira infância. Revista Acervo Educacional, 7, e18193. https://doi.org/10.25248/rae.e18193.2025
Seção
Artigos

Referências

1. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ALFABETIZAÇÃO. Revista Brasileira de Alfabetização. 10. ed. Belo Horizonte: ABAlf, 2019; 1: 10- 133.

2. BEYERSMANN E, et al. Acquisition of orthographic forms via spoken complex word training. Psychon Bull Rev. 2023; 30(2): 739-750.

3. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2024. Disponível em: . Acessado em: 30 de março de 2024.

4. BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sistema Nacional de Avaliação Básica-Saeb 2021. Disponível em: https ://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb/resultados. Acessado em: 30 de março de 2024.

5. CASEY BJ. Executive functions in the brain, development and social context: Early contributions by neuroscientist, Adele Diamond. Developmental Cognitive Neuroscience, 2023; 62.

6. CAVALCANTE T, et al. Eye tracking como estratégia educacional inclusiva: avaliação com estudantes com autismo. Revista Brasileira de Informática na Educação, 2020; 28: 1181-1204.

7. CHAMBRIER AF, et al. Reading numbers is harder than reading words: An eye-tracking study. Acta Psychologica. 2023; 237(2).

8. CONKLIN K, et al. What eye-tracking tells us about reading-only and reading-while-listening in a first and second language. Second Language Research. 2020; 36(3): 257-276.

9. CONNOR CM, et al. Individual differences in fifth graders' reading and language predict their comprehension monitoring development: An eye-movement study. Sci Stud Read. 2015; 19(2): 114-134.

10. DAVIES K. Formulating the evidence based practice question: a review of the frameworks. Evidence based library and information Prátice. 2011; 6(2): 75-80.

11. DEHAENE S e COHEN L. The unique role of the visual word form area in reading. Trends in Cognitive Sciences. 2011; 15(6): 254-262.

12. DEHAENE-LAMBERTZ G, et al. The emergence of the visual word form: Longitudinal evolution of category-specific ventral visual areas during reading acquisition. PLoS Biology. 2018; 16(3).

13. FONSECA MCM. Acesso Lexical na Leitura: Síntese de achados a partir de estudos de rastreamento ocular e suas implicações para a alfabetização. Revista Linguagem em Foco. 2021; 13(4): 230-251.

14. FURNHAM A e CHENG H. The role of parents, teachers, and pupils in IQ test scores: Correlates of the Programme for International Student Assessment (PISA) from 74 countries. Personality and Individual Differences. 2024; 219(2).

15. GERTH S e FESTMAN J. Reading Development, Word Length and Frequency Effects: An Eye-Tracking Study with Slow and Fast Readers. Front. Commun, 2021; 6.

16. GHASOUB M, et al. Structural neural connectivity correlates with pre-reading abilities in preschool children. Developmental Cognitive Neuroscience. 2024; 65.

17. JAEGER A, et al. How can retrieval practice improve educational achievement in Brazil? Journal of Applied Research in Memory and Cognition. 2023; 13(1): 57–62.

18. KIM YG, et al. Developmental trajectories of eye movements in oral and silent reading for beginning readers: a longitudinal investigation. Sci Rep. 2022; 12(1).

19. KIM YG, et al. Does Online Comprehension Monitoring Make a Unique Contribution to Reading Comprehension in Beginning Readers? Evidence from Eye Movements. Sci Stud Read. 2018; 22(5): 367-383.

20. LIU X, et al. The Effects of Age and Reading Experience on the Lifespan Neurodevelopment for Reading Comprehension. Journal of Cognitive Neuroscience. 2024; 36(2): 239-260.

21. MARTINS-REIS VO, et al. Fluency and reading comprehension as a performance indicator in the 3rd year of elementary school. In: CoDAS. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2023; 35(6).

22. MARX C, et al. On the Development of Parafoveal Preprocessing: Evidence from the Incremental Boundary Paradigm. Front Psychol. 2016; 7.

23. NATION, K. Nutrindo um legado lexical: a experiência de leitura é crítica para o desenvolvimento da habilidade de leitura de palavras. npj Ciência Aprenda 2, 2017.

24. OECD. PISA 2018 Results: Where All Students Can Succeed. Paris. OECD, 2019.

25. PAGE MJ, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ. 2021; 71: 372. Disponível em: https ://www.bmj.com/content/372/bmj.n71. Acessado em: 10 de fevereiro de 2024.

26. RIESS BA e GABRIEL R. Perspectivas de pesquisa com a metodologia de Eye tracking em leitura e cognição no Brasil. Odisseia. 2020; 5(1): 103–119.

27. SCLIAR-CABRAL, L. Políticas Públicas de Alfabetização. Ilha do Desterro. 2019; 72(3): 271–290.

28. ZHAN M, et al. Does the visual word form area split in bilingual readers? A millimeter-scale 7-T fMRI study. Science advances. 2023; 9(14).

29. ZHANG J, et al. Guosheng. Universality and language specificity of brain reading networks: A developmental perspective. Developmental Science. 2023; 27(5).

30. ZHAO J, et al. Emergent Attentional Bias Toward Visual Word Forms in the Environment: Evidence From Eye Movements. 2018; 9.