Lifestyle Medicine and Sleep: a critical analysis of the sleep quality of students from a medical school of Sul Fluminense

Main Article Content

Natália Corbella Neves Almeida
Rafaella Imakawa
Maria Aparecida Rocha Gouvêa
Teresinha de Fátima Sanchez

Abstract

Objective: To measure the sleep quality of 160 students from the first to the eighth module of the Medicine course. Methods: Retrospective observational research, approved by the Research Ethics Committee under CAAE No. 03711718.7.0000.5237 and conducted in field from August to October 2019, through the application of an international questionnaire previously validated in Brasil, called the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). Results: A prevalence of 50.62% (n = 81) was found among participants with a score above five on the PSQI, which suggests a poor quality of sleep; an incidence of 38.12% (n = 61) of those investigated with a score above ten, which denotes a presence of sleep disorder. 11.25% (n = 18) had a good to regular sleep quality in the previous month, which is in line with a PSQI score of less than five. Conclusion: It was concluded that the high prevalence of poor sleep quality is like other medical schools also evaluated with the PSQI, evidencing the need to promote sleep education spaces with medical students.

Article Details

How to Cite
AlmeidaN. C. N., ImakawaR., GouvêaM. A. R., & SanchezT. de F. (2021). Lifestyle Medicine and Sleep: a critical analysis of the sleep quality of students from a medical school of Sul Fluminense. Revista Eletrônica Acervo Médico, 1(1), e8848. https://doi.org/10.25248/reamed.e8848.2021
Section
Artigos Originais

References

1. ABREU RF. Dormir pouco ou tarde causa disfunções que acarretam em doenças, envelhecimento precoce e morte prematura. Brazilian Journal of Development, 2021; 7(3): 24650-24664.

2. ACADEMIA AMERICANA DE MEDICINA DO SONO. International Classification of Sleep Disorders: Diagnostic and coding manual. 3nd ed. Darien, Illinois: American Academy of Sleep Medicine, 2014.

3. ACADEMIA BRASILEIRA DE NEUROLOGIA. Doença do Sono. 2020. Disponível em: http://www.cadastro.abneuro.org/site/conteudo.asp?id_secao=31&id_conteudo=35&ds_secao=Perguntas%20e%20Respostas. Acesso em: 25 mar. 2020.

4. AMERICAN COLLEGE OF LIFESTYLE MEDICINE. Why is Lifestyle Medicine Essential to Sustainable Health and Healthcare? Disponível em: https://lifestylemedicine.org/ACLM/About/What_is_Lifestyle_Medicine/ACLM/AboutWhat_is_Lifestyle_Medicine_/Lifestyle_Medicine.aspx?hkey=b74374a7-a3cb-4393-b6d1-4f29cbda5b6a. Acesso em: 10 set. 2018.

5. AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION. Anxiety Disponível em: https://www.apa.org/topics/anxiety/. Acesso em: 10 nov. 2019.

6. AMORIM B, et al. Saúde mental do estudante de Medicina: psicopatologia, estresse, sono e qualidade de vida. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 2018; 7(2): 245-254.

7. ARAÚJO MFM, et al. Avaliação da qualidade do sono de estudantes universitários de Fortaleza-CE. Texto & Contexto Enfermagem, 2013; 22(2): 60-352.

8. BACELAR A, PINTO JR LR. Associação Brasileira do Sono. Insônia: do diagnóstico ao tratamento. São Paulo: Difusão, 2019.

9. BARROS MBA, et al. Qualidade do sono, saúde e bem-estar em estudo de base populacional. Revista de Saúde Pública, 2019; 53:82.

10. CARVALHO S. Sono Orgânico: como dormir bem. Clube de Autores, 2019.

11. CASTRO CC, et al. Qualidade de sono em estudantes de medicina: comparação das diferentes fases do curso. Jornal Brasileiro de Pneumologia, 2017; 43(4): 285-289.

12. DOMÍNGUEZ F, et al. Association of Sleep Duration and Quality with Subclinical Atherosclerosis. Journal of the American College of Cardiology, 2019; 73(2).

13. FERREIRA LA. Psicoeducação como Estratégia de Higiene do Sono em uma Unidade Básica de Saúde. Dissertação (Trabalho de Conclusão de Curso de Enfermagem). Fundação Educacional do Município de Assis, São Paulo, 2015.

14. GEIB LTC, et al. Sono e envelhecimento. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 2003; 25(3): 453- 465.

15. LEITE BR, et al. Associação entre qualidade do sono e ansiedade em acadêmicos de medicina. Brazilian Journal of Health Review, 2020; 3(3): 6528-6543.

16. MAYER FB. A prevalência de sintomas de depressão e ansiedade entre os estudantes de medicina: um estudo multicêntrico no Brasil. Dissertação (Doutorado em Ciências Médicas). Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017; 140p.

17. MORAES C, et al. Qualidade de sono em estudantes de medicina do método de aprendizado baseado em problemas. Medicina Ribeirão Preto Online, 2013; 46(4): 389-397.

18. NEVES GSML, et al. Transtornos do sono: atualização (1/2). Revista Brasileira de Neurologia, 2017; 53(3): 19-30.

19. RIBEIRO CRF, et al. O Impacto da Qualidade de Sono na Formação Médica. Revista da Sociedade Brasileira de Clínica Médica, 2014; 12(1): 8-14.

20. RICARDO SJ, et al. Associação entre qualidade do sono e doenças cardiometabólicas de pacientes da Atenção Primária à Saúde. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 2019; 24: 1-6.

21. RODRIGUES GM, et al. Fatores associados à qualidade do sono dos trabalhadores técnicoadministrativos em educação de uma universidade pública. Revista de Medicina e Saúde de Brasília, 2017; 6(3).