Knowledge Scale of Sexually Transmitted Infections, under the Response Theory approach

Main Article Content

Patrícia Martinez Echevenguá
Alex Sandra Avila Minasi
Laura Fontoura Perim
Lisiane Ortiz Teixeira
Carla Vitola Gonçalves

Abstract

Objective: To develop a reduced scale of the Questionnaire on Knowledge of Sexually Transmitted Diseases (STD-KQ) in the Deprived Population, based on Response Theory. Methods: Validation with 571 men and women deprived of their liberty in a penitentiary police station in the extreme south of the country. through the STD-KQ Questionnaire, with 27 items, self-administered. Analyzed by Item Response Theory, exploratory and confirmatory factor analysis. Internal consistency by Cronbach's alpha and item relevance by point biserial correlation. Estimation of item parameters by the 2-parameter logistic model and elaboration of the latent trait scale. Results: Better psychometrically adjusted items were kept, 5 items were excluded. The calibration scale, with 22 items, between the range of 50 to 70. Despite the level 50 representing the average of the scores of the 571 respondents, at this level the instrument is not possible to assess knowledge with lower estimates. Thus, the instrument evaluated individuals with above-average knowledge when considering the population deprived of liberty. Conclusion: The reduced scale version of the STD-KQ questionnaire remained with 22 items, with discriminative qualities, and relatively average and difficult for the study population.

Article Details

How to Cite
EchevenguáP. M., MinasiA. S. A., PerimL. F., TeixeiraL. O., & GonçalvesC. V. (2022). Knowledge Scale of Sexually Transmitted Infections, under the Response Theory approach. Electronic Journal Collection Health, 15(11), e10967. https://doi.org/10.25248/reas.e10967.2022
Section
Artigos Originais

References

1. ANDERSEN CM, et al. Data quality and factor analysis of the Danish version of the Relationship Scale Questionnaire. PLoS ONE; 2017.

2. ARAÚJO TM, et al. Vulnerabilidade de pessoas privadas de Liberdade ao vírus da imunodeficiência humana. Revista Cubana de Enfermería, 2018: 34(4): e1571.16.

3. BAKER FB. The basics of item response theory (2a ed). Washington: Eric Clearinghouse on Assessment and Evaluation; 2001.

4. BENEDETTI MSG, et al. Infecções sexualmente transmissíveis em mulheres privadas de liberdade em Roraima. Revista de saúde pública, 2020; 54.

5. CARVALHO FF, et al. Conhecimento da população privada de liberdade sobre infecções sexualmente transmissíveis. Revista Gaúcha de Enfermagem, 2020; 41: 1-9.

6. CORREA TL, et al. Sexualidade em adolescentes de uma escola pública do interior do Rio Grande do Sul. Brazilian Journal of Health Review, 2020; 3(2): 2797-2803.

7. CORTEZ PA. Manual de desenvolvimento de instrumentos psicológicos: Contribuições emergentes em psicometria e avaliação psicológica. Avaliaçao Psicologica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, 2019; 18(1): 108-110.

8. DAMÁSIO BF. Contribuições da Análise Fatorial Confirmatória Multigrupo (AFCMG) na avaliação de invariância de instrumentos psicométricos. Psico-USF, Bragança Paulista, 2013; 18(2): 211-220.

9. ECHEVARRÍA-GUANILO ME, et al. Propriedades psicométricas de instrumentos de medidas: bases conceituais e métodos de avaliação-Parte I. Texto & Contexto-Enfermagem, 2018;26.

10. ECHEVARRÍA-GUANILO ME, et al. Propriedades psicométricas de instrumentos de medidas: bases conceituais e métodos de avaliação-Parte II. Texto & Contexto-Enfermagem, 2019;28.

11. FERRAZ RC, et al. Propriedades psicométricas da Psychopathy Checklist: Youth Version em um modelo politômico da Teoria da Resposta ao Item. Estudos de Psicologia (Campinas), 2020; 37.

12. GOMES DE, et al. Teoria da resposta ao item nas pesquisas em saúde pública. Rev. enferm. UFPE on line, 2018; 12(6): 1800-1812.

13. HONGYU K. Análise Fatorial Exploratória: resumo teórico, aplicação e interpretação. ES Engineering and Science, 2018; 7(4): 88-103.

14. JAWORSKI BC, CAREY MP. Development and Psychometric Evaluation of Self-administ;ered Questionnare to Measure Knowledge of Sexually Transmitted Diseases. AIDS and Behavior, 2007; (11): 557-574.

15. MELO WA, et al. Análise dos Parâmetros de Itens de Matemática à luz da Teoria Clássica dos Testes (TCT) e da Teoria de Resposta ao Item (TRI). Perspectivas da Educação Matemática, 2020; 13(32): 1-21.

16. BRASIL. Ministério da Justiça e da Segurança Pública. Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias das mulheres (INFOPEN). Brasília: (s.n.); 2018.

17. BRASIL. Ministério da Saúde. Boletim Epidemiológico Sífilis. Goiás: (s.n.); 2020a.

18. BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Protocolo Clínico e Diretrizes Terapêuticas para Atenção Integral as Pessoas com Infecções Sexualmente Transmissíveis. Brasília: Ministério da Saúde; 2020b.

19. MOSTARDINHA AR, et al. Validation of the alcohol, smoking and substance involvement screening test (ASSIST) among university students. Acta Medica Portuguesa, 2019; 32(4): 279-288.

20. PASQUALI L. TRI–Teoria de resposta ao item: Teoria, procedimentos e aplicações. Curitiba, Paraná: Appris; 2020.

21. PASQUALI L, PRIMI R. Fundamentos da Teoria da Resposta ao Item – TRI. Avaliação Psicológica. 2003; (2)2: 99-110.

22. PERIPOLLI A, et al. Satisfaction of users of a University Restaurant: adaptation of a scale based on Item Response Theory. Ciência e Natura, 2020; 42: 54.

23. REICHENHEIM ME e MORAES CL. Adaptação transcultural de instrumentos de aferição epidemiológicos: uma proposta de operacionalização. Rev Saude Publica, 2007; 41(4): 665-673.

24. ROCHA DR, SILVA GM. Vulnerabilidade na adolescência com enfoque em Infecções Sexualmente Transmissíveis e os desafios dos professores no processo de orientação. Educação & Linguagem, 2019; 22(2): 43-59.

25. SATORRA A, BENTLER PM. Uma estatística de teste qui-quadrado de diferença escalonada para análise de estrutura de momento. Psychometrika, 2001; 66: 507-514.

26. SOUZA MF, et al. Care coordination in PMAQ-AB: an item response theory-based analysis. Revista Saúde Pública, 2017; 51: 87.

27. TALBOT TJ e LANGDON PE. A revised sexual knowledge assessment tool for people with intelectual disabilities: is sexual knowledge related to sexual offending behaviour? J Intellectual Disabil, 2006; Res, 50: 523-31.

28. TEIXEIRA LO, et al. Adaptação transcultural do Questionário sobre Conhecimento de Doenças Sexualmente Transmissíveis para o português brasileiro. J. bras. psiquiatr. [online], 2015; 64(3): 247-256.

29. TEIXEIRA LO, et al. Avaliação Psicométrica da versão brasileira do “Questionário sobre Conhecimento de Doenças Sexualmente Transmissíveis”. Cien Saude Colet., 2019; 24(9).

30. UNEMO M, et al. Sexually transmitted infections: challenges ahead. The Lancet Infectious Diseases Commission, 2017; 17(8): 235-279.

31. VALENTINI F. Funcionamento diferencial de itens e dos testes: teoria de resposta ao item ou equações estruturais? Avaliação Psicológica, 2019; 18(2): 1-2.