Sociodemographic and clinical profile of children with dual diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Autism Spectrum Disorder (ASD)

Main Article Content

Ana Clara Lima Serra
Emanuelle Mayane do Nascimento Oliveira
Lívia Moreira Paes
Allan Mateus da Silva Lima
Diego Mansur Alfaia
Matheus Sodré de Araújo
Larissa Salgado de Oliveira Rocha

Abstract

Objective: To trace the sociodemographic and clinical profile of children with dual diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Autism Spectrum Disorder (ASD). Methods: Observational, cross-sectional and descriptive study with a quantitative approach, based on the information present in the medical records of children between 3 and 14 years old of both genders diagnosed with ADHD and ASD attended at the Service of Attention in Rehabilitation (SABER) located in Belém do Pará. Results: Most of the sample was composed of participants between 7-10 years (63.4%), male (78%), maternal age (43.9%) within the risk margin for diagnosis (> 35 years). Significant results were observed for Paternal age (p=0.035), type of delivery (p=0.034) and follow-up time (p=0.029) when related to patient gender. No relevance was found between clinical characteristics and family income (p>0.05).  Conclusion: The study showed the association between the sociodemographic and clinical profile, which was higher in full-term male children who had a late diagnosis for the pathologies and with risk factors related to the age of the parents over 35 years.

Article Details

How to Cite
SerraA. C. L., OliveiraE. M. do N., PaesL. M., LimaA. M. da S., AlfaiaD. M., AraújoM. S. de, & RochaL. S. de O. (2023). Sociodemographic and clinical profile of children with dual diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Autism Spectrum Disorder (ASD). Electronic Journal Collection Health, 23(3), e11909. https://doi.org/10.25248/reas.e11909.2023
Section
Artigos Originais

References

1. ARAÚJO CA. Autism: an 'epidemic' of contemporary times. The Journal of analytical psychology, 2022; 67,1: 5-20.

2. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE DÉFICIT DE ATENÇÃO (ABDA). 2021. Disponível em: https://tdah.org.br/tdah-em-mulheres/. Acessado em: 15 de novembro de 2022.

3. BOLAND H. Uma revisão da literatura e meta-análise sobre os efeitos dos medicamentos para TDAH nos resultados funcionais. J. Psiquiatra. Res, 2020; 123: 21 - 30.

4. BREAUX RP, et al. The role of parent psychopathology in the development of preschool children with behavior problems. J Clin Child Adolesc Psychol., 2014; 43(5): 777-90.

5. CASTRO CXL e DE LIMA RF. Consequências do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) na idade adulta. Revista Psicopedagogia, 2018; 35(106): 61-72.

6. CRAIG F, et al. A review of executive function deficits in autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychiatr Dis Treat, 2016.

7. DEN H, et al. Sweat it out? The effects of physical exercise on cognition and behavior in children and adults with ADHD: a systematic literature review. J Neural Transm., 2017; 124(Suppl 1): 3-26.

8. EFFGEM V, et al. A visão de profissionais de saúde acerca do TDAH-Processo diagnóstico e práticas de tratamento. Construção psicopedagógica, 2017; 25(26): 34-45.

9. STEPANOVA E, et al. Farmacoterapia de sintomas emocionais e comportamentais associados ao transtorno do espectro do autismo em crianças e adolescentes. Diálogos em neurociência clíni, 2022; 2.

10. FABRE BD e LÚCIO PS. Desempenho em planejamento, flexibilidade e controle inibitório em crianças com e sem TEA: Efeitos dos sintomas comórbidos de atenção e hiperatividade. Interação em Psicologia, 2021; 25: 3.

11. FIGUEIREDO FG. Musicoterapia Improvisacional aplicada a comunicação pré-verbal de crianças com transtornos do espectro autista: Ensaio controlado randomizado. Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2014, 20p.

12. FREITAS MAL e CATELAN-MAINARDES SC. Estudo dos transtornos de comportamento disruptivo na infância e adolescência pela perspectiva da neurobiologia e ações medicamentosas. Produção Científica Cesumar, 2013.

13. GREEFF J, et al. Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis, Sci Med Sport, 2018.

14. HAIRI HA, et al. Os efeitos e mecanismos de ação dos fitoestrógenos nos sintomas vasomotores durante a transição da menopausa: mecanismo termorregulador. Metas de drogas atuais, 2019; 20(2): 192–200.

15. HUSS M, et al. Suplementação de ácidos graxos poliinsaturados, magnésio e zinco em crianças que procuram aconselhamento médico para problemas de déficit de atenção/hiperatividade-um estudo de coorte observacional. Lipídios Saúde Dis. 2010; 9(1): 105.

16. LAMBERG J, et al. Longitudinal evaluation of the importance of homework assignment completion for the academic performance of middle school students with ADHD. J Sch Psychol, 2016.

17. LAMANNA A, et al. Risk factors for the existence of attention deficit hyperactivity disorder symptoms in children with autism spectrum disorders. Neuropsychiatr Dis Treat, 2017.

18. LAVOR MDLSS, et al. O autismo: aspectos genéticos e seus biomarcadores: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Health Review, 2021; 4(1): 3274-3289.

19. LEITE R, et al. Medicamentos usados no tratamento psicoterapêutico de crianças autistas em Teresina – PI. Boletim Informativo Geum, 2015; 6(3): 1-7.

20. LYNCH R, et al. O sulforafano dos brócolis reduz os sintomas do autismo: uma série de casos de acompanhamento de um estudo duplo-cego randomizado. Saúde Med., 2017; 6: 216495717735826.

21. MAHONE M, et al. Comprehensive examination of frontal regions in boys and girls with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the International Neuropsychological Society, 2011; 17(6): 1047-1057.

22. MARTIN J, et al. A genetic investigation of sex bias in the prevalence of attention-deficit/hyperactivity disorder. Biological psychiatry, 2018; 83(12): 1.

23. 044-1053.MANSUR R, et al. Socioeconomic Disadvantage Moderates the Association between Peripheral Biomarkers and Childhood Psychopathology. PLoS One, 2016.

24. MIN X, et al. Parental Age and the Risk of ADHD in Offspring: A Systematic Review and Meta-Analysis. International journal of environmental research and public health, 2021; 18(9): 4939.

25. MUSZKAT M, et al. Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade. Cortez Editora, 2017.

26. NIKOLOV R, et al. Autismo: tratamento psicofarmacológico e áreas de interesse para desenvolvimentos futuros. Revista Brasileira de Psiquiatria, 2006; 28.

27. O’NEILL S, et al. Preschool Predictors of ADHD Symptoms and Impairment During Childhood and Adolescence. Curr Psychiatry Rep, 2019; 19(12): 95.

28. PANTOJA APP, et al. Perfil cognitivo e percepção de competência das crianças com e sem TDAH. Mudanças-Psicologia da Saúde, 2022; 30(1): 11-20.

29. POLANCZYK GV, et al. ADHD prevalence estimates across three decades: an updated systematic review and meta-regression analysis. International journal of epidemiology, 2014; 43(2): 434-442.

30. POSNER J, et al. Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet, 2020; 395(10222): 450-462.

31. REIS DDL, et al. Perfil epidemiológico dos pacientes com Transtorno do Espectro Autista do Centro Especializado em Reabilitação, Para Res Med J, 2019; 3(1): e15.

32. RODRIGUES WMA, REISDÖRFER G. Genética Dos Transtornos De Neurodesenvolvimento: Autismo, TDAH e Epilepsia, CPAH Science Journal of Health, 2021; 4: 2.

33. SONSINI TCB. Associação Entre Prematuridade E Diagnóstico De Transtorno Do Neurodesenvolvimento: Um Estudo Caso-Controle. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Saúde, 2018.

34. VILLACORTA PC. Nacimiento por cesárea como factor asociado a trastorno por déficit de atención e hiperactividad en niños atendidos en el Hospital Belén de Trujillo. Escuela profesional de medicina humana, 2017.

35. WU S, et al. Advanced parental age and autism risk in children: a systematic review and meta‐analysis. Acta Psychiatrica Scandinavica, 2017; 135(1): 29-41.