Health perception and satisfaction with emergency remote teaching teachers in the Covid-19 pandemic

Main Article Content

Rafael Christian de Matos
Gabriel Moreira de Mello Mendes
Mariana Martins Gonzaga do Nascimento
Adriano Max Moreira Reis
Maria Aparecida Gomes
Ana Paula Lucas Mota
Cristina Duarte Vianna-Soares
Flávia Beatriz Custódio
Jéssica Evelyn de Andrade
Cristina Mariano Ruas

Abstract

Objective: Evaluate aspects related to health and teacher satisfaction in the Pharmacy Course in an institution of higher education and its association with the Emergency Remote Learning (ERL). Methods: This is a quantitative cross-sectional study, in which a questionnaire covering socio-educational factors related to health and the teaching-learning process was applied, and evaluated by univariate linear and multinomial regressions. The study was approved by the Research Ethics Committee. Results: Due to the coronavirus pandemic, agglomerative activities such as face-to-face classes were interrupted, generating the new teaching format (ERL). The professors' self-perception of health reached the percentage of 78.9±15%. A considerable part reported exhaustion (51.2%), overload (51.1%), anxiety (35.2%) and lack of leisure time (30.2%). The use of medication, illness due to ERE, anxiety symptoms, work overload, professor/student relationship and time to prepare classes were related to the general satisfaction. Conclusion: With the study it was possible to observe that the use of medication, illness due to the RPE, anxiety symptoms, work overload, factors such as the teacher/student relationship, and time to prepare classes were related to the teachers' general satisfaction. Althought the transitory nature of the ERE, the data reinforce the need for professor follow-up after the face-to-face return.

Article Details

How to Cite
MatosR. C. de, MendesG. M. de M., NascimentoM. M. G. do, ReisA. M. M., GomesM. A., MotaA. P. L., Vianna-SoaresC. D., CustódioF. B., AndradeJ. E. de, & RuasC. M. (2023). Health perception and satisfaction with emergency remote teaching teachers in the Covid-19 pandemic. Electronic Journal Collection Health, 23(4), e11918. https://doi.org/10.25248/reas.e11918.2023
Section
Artigos Originais

References

1. AQUINO EML, et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 2020; 25(1).

2. ARAÚJO FJOA, et al. Impact of Sars-Cov-2 and its Reverberation in Global Higher Education and Mental Health. Psychiatry Research, 2020; 288(1).

3. BELO HORIZONTE. Prefeitura municipal. Decreto nº 17.304, de 18 de março de 2020. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/sites/default/files/estrutura-de-governo/fundacao-municipal-de-cultura/2020/3decreto173042ed18032020suspencaotemporariaalvaracovid19.pdf. Acessado em: 26 de novembro de 2022.

4. MENDES CL e EVANGELISTA RMF. A formação e o trabalho docente, as tecnologias móveis e a UNESCO. Educação temática digital, 2022; 24(1).

5. CHARCZUK SB. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educ. Real, 2020; 45(4).

6. CORREA NG, et al. Impactos e desafios no acesso à educação em um município do Amapá, na pandemia de SARS-CoV-2. Revista Acervo Educacional, 2022; 4(1): e10442.

7. DIAS J, et al. Physical activities practicing among scholar professors: focus on their quality of life. Escola Anna Nery, 2017; 21(4).

8. FERREIRA CM. Adoecimento psíquico de professores: Um estudo de casos em escolas estaduais de educação básica numa cidade mineira. Dissertação (Mestrado em Profissional em Administração) – Faculdade Administração, Faculdades Integradas de Pedro Leopoldo, Pedro Leopoldo, 2011, 87p.

9. FLORES ADM, et al. A tecnologia da informação e comunicação no ensino superior: Um olhar sobre a prática docente. Espacios, 2017; 38(5).

10. GUIZZO BS, et al. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, 2020; 46(1).

11. GUSSO HL, et al. Ensino superior em tempos de pandemia: Diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 2020; 41(1).

12. MIHALIUC DBM, et al. O uso do Ecomapa na saúde como ferramenta pedagógica: um relato de experiência. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2021; 13(10): e8636.

13. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 02/2020 de 09 de abril de 2020. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/13453-resolu%C3%A7%C3%A3o-n%C2%B0-02,-de-09-de-abril-de-2020. Acessado em: 26 de novembro de 2022.

14. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. RESOLUÇÃO Nº 6, DE 19 DE OUTUBRO DE 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2017-pdf/74371-rces006-17-pdf/file Acessado em: 26 de novembro de 2022.

15. ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Directrices de la OMS sobre actividad fisica y hábitos sedentários. 2020; 17 p.

16. POLISSENI MLC e RIBEIRO LC. Exercício físico como fator de proteção para a saúde em servidores públicos. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 2014; 20(5).

17. SANTOS GMRF, et al. COVID-19: emergency remote teaching and university professor: mental health. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, 2021; 21(1).

18. SANTOS HMR. Os desafios de educar através da Zoom em contexto de pandemia: investigando as experiencias e perspectivas dos docentes portugueses. Praxis Educativa. 2020; 15(1).

19. SANTOS MS e BELLEMO AIS. Sofrimento psíquico de professores universitários durante a pandemia da Covid-19. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2022, 15(8): e10529.

20. SARAIVA K, et al. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Praxis Educativa, 2020; 15(1).

21. SCHUHMACHER VRN, et al. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação (Bauru), 2017; 23(3).

22. SEGAT E e DIEFENTHAELER HS. Uso de medicamentos antidepressivos por professores de escolas de diferentes redes de ensino em um município do norte do Rio Grande do Sul. Perspectiva, 2013; 37(137).

23. SILVA AF, et al. Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 2020; 30(2).

24. SILVA MD, et al. Coronavírus: consequências da pandemia no ensino superior. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2021; 13(5): e7120.

25. SILVA MG et al. Ensino de arte em tempos de pandemia causada pela COVID-19: desafios dos professores com o ensino remoto no sul do Amazonas. Research, Society and Development, 2020; 9(12).

26. TEIXEIRA TSC, et al. Academic productivism: when job demand exceeds working time. Rev Saude Publica, 2020; 54(117).

27. UNESCO. COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. 2020; 57.