A pandemia da Covid-19 e as mudanças no cenário educacional: os desafios docente e discente na formação médica

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Jéssica Barreto da Silveira
Paula Rodrigues Andrade da Cunha Loureiro
Bianca Débora de Macêdo Amorim
Dandara Victoria Rocha Magalhães
Juliana Leles Costa
Leandro Dobrachinski

Resumo

Objetivo: Analisar o impacto da pandemia da COVID-19 no cenário educacional, apresentando os principais desafios enfrentados pelos docentes e discentes na formação médica. Métodos: Trata-se de uma revisão de literatura do tipo integrativa, cuja coleta de dados foi realizada nas bases de dados National Library of Medicine (PubMed), Scientific Eletronic Library Online (SciELO), Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), utilizando como critérios de inclusão e exclusão os seguintes descritores: “COVID-19”, “formação médica” e “docentes”, “discentes”, “ensino e aprendizagem” Resultados: Após análise, verificou-se que a pandemia da COVID-19 gerou diversos impactos, sendo o principal a suspensão das aulas presenciais, contudo, as barreiras na educação médica nesse período podem ainda ser divididas em quatro níveis: (1) barreiras das instituições e ensino; (2) infraestrutura e tecnologia; (3) barreiras estudantis e (4) barreiras vivenciadas pelos educadores. Considerações finais: Apesar dos desafios impostos pelo ensino a distância, a tecnologia abriu um caminho flexível ao modelo clássico das aulas presenciais por meio da adaptação baseada no ensino remoto, porém, a maior limitação diz respeito a qualidade das aulas práticas, corroborando que o ensino a distância ainda representa um grande desafio para adquirir habilidades clínicas adequadas.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Como Citar
SilveiraJ. B. da, LoureiroP. R. A. da C., AmorimB. D. de M., MagalhãesD. V. R., CostaJ. L., & DobrachinskiL. (2023). A pandemia da Covid-19 e as mudanças no cenário educacional: os desafios docente e discente na formação médica. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 23(7), e12577. https://doi.org/10.25248/reas.e12577.2023
Seção
Revisão Bibliográfica

Referências

1. AL-BALAS M, et al. Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges and perspectives. BMC Medical Education, 2020; 20: 341.

2. ALKHATEEB NE, et al. Students and examiners perception on virtual medical graduation exam during the COVID-19 quarantine period: A cross-sectional study. Plos One, 2022; 17(8): e0272927.

3. ALSOUFI A, et al. Impact of the COVID-19 pandemic on medical education: Medical students’ knowledge, attitudes, and practices regarding electronic learning. Plos One, 2020; (11): e0242905.

4. BESSE, M, et al. One year of digital teaching in psychiatry as a response to the COVID-19 pandemic: Knowledge gain and content evaluation of medical students for two summer semesters in 2020 and 2021. Plos One, 2022; 17(10): e0276660.

5. CABRAL AA, et al. Monitoria virtual de pediatria e educação médica na rede social: uma experiência bem sucedida em uma universidade no sul do Rio de Janeiro. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2021; 13(6): e7440.

6. COELHO BM, et al. O impacto da pandemia da COVID-19 na formação médica: uma revisão integrativa. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 2021; 7(12): 522–545.

7. DOBRACHINSKI L, et al. O impacto da covid-19 em acadêmicos de medicina: ansiedade, estresse e depressão em tempos de pandemia. Revista Atena, 2021; 1(2): 160-180.

8. FELIPPE TO, et al. Medical student stress during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, 20121; 10: e58310918372.

9. FLORÉS DT, et al. Competencias digitales en la educación superior Colombia - México en tiempos de la COVID-19, facultades económico-administrativas. Semestre Económico, 2021; 24(56): 125-144.

10. FORYCKA J, et al. Polish medical students facing the pandemic - Assessment of resilience, well-being and burnout in the COVID-19 era. Plos One, 2021; 17(1): e0261652.

11. FREIRE MM, et al. Percepções de acadêmicos de medicina sobre o Regime Letivo Remoto (RLR) durante a pandemia de COVID-19. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2021; 13(10): e8883.

12. GARCIA-JR CAS, et al. O ensino remoto na formação médica durante a pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Educação Médica, 2022; 46(4): e145.

13. HABAS K, et al. Resolution of coronavirus disease 2019 (COVID-19). Expert Rev Anti Infect Ther., 2020; 18(12): 1201-1211.

14. HAIDER SI, et al. Life satisfaction, resilience and coping mechanisms among medical students during COVID-19. Plos One, 2022; 17(10): e0275319.

15. KIM JW, et al. How medical education survives and evolves during COVID-19: Our experience and future direction. Plos One, 2020; 15(12): e0243958.

16. LODA T, et al. Medical education in times of COVID-19: German students’ expectations – A cross-sectional study. Plos One, 2020; 15(11): e0241660.

17. MARTINS ABT, et al. Sentimento de angústia e isolamento social de universitários da área da saúde durante a pandemia da COVID-19. Revista Brasileira Promoção Saúde, 2020; 33(11444): 1-9.

18. MIAO JH. Adapting medical education initiatives through team-based e-learning, telemedicine objective structed clinical exams, and student-led community outreach during the COVID-19 pandemic. JMIR Medical Education, 2021; 7(2): 1.

19. MONTEIRO MRL de C, et al. Recursos online no apoio ao ensino clínico sob a ótica de acadêmicos de medicina. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2022; 15(4): e10111.

20. MORETTI-PIRES RO, et al. Estratégias pedagógicas na educação médica ante os desafios da Covid-19: uma revisão de escopo. Rev. Bras. Educ. Méd., 2021; 45(1).

21. MOURA JLN de, et al. Produção de material didático durante a pandemia da Covid-19: correlações entre anatomia e procedimentos clínicos. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2021; 13(8): e8623.

22. ODRIOZOLA-GONZÁLEZ P, et al. Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a spanish university. Psychiatry Res. 2020; 290(113108); 1-8.

23. OTAKI F, et al. Introducing the 4Ps Model of Transitioning to Distance Learning: A convergent mixed methods study conducted during the COVID-19 pandemic. Plos One, 2021; 16(7): e0253662.

24. PARASHER A. COVID-19: Current understanding of its pathophysiology, clinical presentation and treatment. Postgrad. Med. J., 2021; 97(1147): 312-320.

25. PLESSIS SSD, et al. Taking a Leap of Faith: A Study of Abruptly Transitioning an Undergraduate Medical Education Program to Distance-Learning Owing to the COVID-19 Pandemic. JMIR Medical Education, 2021; 7(3): 1.

26. REINHART A, et al. Undergraduate medical education amid COVID-19: a qualitative analysis of enablers and barriers to acquiring competencies in distant learning using focus groups. Medical Educ. Online, 2021; 26, 1940765.

27. RIEDEL M, et al. The COVID-19 pandemic and its impact on medical teaching in obstetrics and gynecology – A nationwide expert survey among teaching coordinators at German university hospitals. Plos One, 2022; 17(8): e0269562.

28. SANTOS BM, et al., Educação Médica durante a Pandemia da Covid-19: uma Revisão de Escopo. Revista Brasileira de Educação Médica, 2020; 44(sup.1): e0139.

29. SAURABH MK, et al. Students’ Perception on Online Teaching and Learning during COVID-19 Pandemic in Medical Education. Maedica Journal of Clinical Medicine, 2021; 16(3): 439-444.

30. SEKINE M, et al. Effects of COVID-19 on Japanese medical students’ knowledge and attitudes toward e-learning in relation to performance on achievement tests. Plos One, 2021; 17(3): e0265356.

31. SERRA ST, et al. Necessidade de mudanças na educação médica e a percepção de professores antes da pandemia da Covid-19. Interface: comunicação, saúde, educação, 2021; 25(supl. 1): e200868.

32. SINGH R, et al. Perception towards Online Teaching-learning in Medical Education among Medical Students during COVID-19 Outbreak in Nepal: A Descriptive Cross-sectional Study. J. Nepal. Med. Assoc., 2021; 59(234): 128-33.

33. STOEHR F, et al. How COVID-19 kick-started online learning in medical education - The Digi Med study. Plos One, 2021; 16 (9): e0257394.

34. TAHIR MJ, et al. Internet addiction and sleep quality among medical students during the COVID-19 pandemic: A multinational cross-sectional survey. Plos One, 2021; 16(11): e0259594.

35. YAKHFOROSHHA A, SAMIEERAD F. The Bright Side of COVID-19: Integrated Art-based and Virtual Learning in Medical Education. Iranian Journal of Pathology, 2021; 16(3): 343-345.

36. YUKI K, et al. COVID-19 pathophysiology: A review. Expert Rev. Clin. Immunol, 2020; 215(1): 1521-6616.

37. YUN YH, et al. The impact of the modified schedules of anatomy education on student’s performance and satisfaction: Responding to COVID-19 pandemic in South Korea. Plos One, 2022; 17(4): e0266426.

38. ZALAT MM, et al. The experiences, challenges, and acceptance of e-learning as a tool for teaching during the COVID-19 pandemic among university medical staff. Plos One, 2021; 16(3): e0248758.