Materiais didáticos instrucionais na promoção da saúde de pessoas com diabetes mellitus: revisão integrativa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Denise Antunes de Azambuja Zocche
Olvani Martins da Silva
Taise Samara Dal Bello
Ianara Ketlin Philippsen
Laura Milena Motter
Sandra Maria Cezar Lea
Vania Celina Dezoti Micheletti

Resumo

Objetivo: Identificar na literatura quais são as tecnologias educacionais utilizadas como estratégias de educação em saúde na Atenção Primária à Saúde para pessoas com Diabetes Mellitus. Métodos: Revisão integrativa realizada entre novembro de 2021 e fevereiro de 2022, em periódicos indexados na PubMed, LILACS, CINAHL e Web of Science, utilizando-se os descritores “Diabetes Mellitus”, “Prevenção primária”, “Educação em saúde” e “Tecnologia educacional”, combinados com o operador booleano AND. Foram incluídos os artigos originais dos últimos 10 anos, nos idiomas inglês, português e espanhol. A seleção dos estudos seguiu as recomendações da diretriz PRISMA. Para avaliação do nível de evidência utilizou-se classificação dos níveis de evidência científica da Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ). Resultados: foram incluídos 32 artigos, que evidenciaram quatros categorias temáticas em relação a modalidade dos encontros, público envolvido e tipo de material didático: encontros presenciais individuais, encontros presencias em grupo, abordagem remota e intervenções mistas. Considerações finais: As ações de educação em saúde, devem ser aplicadas conforme as diferentes realidades encontradas, promovendo resultados positivos nos grupos de pessoas que convivem com diabetes de cada Unidade Básica de Saúde otimizando o tempo de atendimento dos profissionais nos serviços de saúde.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Como Citar
ZoccheD. A. de A., SilvaO. M. da, BelloT. S. D., PhilippsenI. K., MotterL. M., LeaS. M. C., & MichelettiV. C. D. (2023). Materiais didáticos instrucionais na promoção da saúde de pessoas com diabetes mellitus: revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 23(11), e13616. https://doi.org/10.25248/reas.e13616.2023
Seção
Revisão Bibliográfica

Referências

1. ABRAR EA, et al. Development and evaluation educational videos of diabetic foot care in traditional languages to enhance knowledge of patients diagnosed with diabetes and risk for diabetic foot ulcers. Primary Care Diabetes. 2020; 14(2): 104-110.

2. AGARWAL G, et al. The Community Health Assessment Program in the Philippines (CHAP-P) diabetes health promotion program for low-to middle income countries: study protocol for a cluster randomized controlled trial. BMC Public Health. 2019; 19(682): 1-12.

3. AL-HAMDAN R, et al. Efficacy of lifestyle intervention program for Arab women with prediabetes using social media as an alternative platform of delivery. J Diabetes Investig. 2021; 12(10): 1872-1880.

4. ALONSO-DOMÍNGUEZ R. et al. Effect of a multifactorial intervention on the increase in physical activity in subjects with type 2 diabetes mellitus: a randomized clinical trial (EMID Study). European Journal of Cardiovascular Nursing. 2019; 18(5): 399-409.

5. AMARAL AA, et al. Oficinas educativas na atenção primária de saúde para promoção do autocuidado em diabetes mellitus, Educational workshops in Primary Health Care for promoting self-care in diabetes mellitus. Rev. APS. 2014; 17(1): 58-64.

6. BUHSE S, et al. An informed shared decision-making programme on the prevention of myocardial infarction for patients with type 2 diabetes in primary care: protocol of a cluster randomized, controlled trial. BMC Family Practice. 2015; 16(43): 1-12.

7. CARVALHO TH, et al. Evaluation of the effects of a diabetes educational program: a randomized clinical trial. Rev Saude Publica. 2018; 52(8): 1-11.

8. CHAPMAN A, et al. Effect of a Health coach intervention for the management of individuals with type 2 diabetes Mellitus in China: A Pragmatic Cluster Randomized Controlled Trial. Front. Public Health. 2018; 6(252): 1-14.

9. CHAVES MAA. et al. Elaboração e validação de um álbum seriado para prevenção do pé diabético. Revista Cuidarte. 2021; 12(1): e1233.

10. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Considerações sobre Classificação de Produção Técnica e Tecnológica (PTT) – Enfermagem. Diretoria de Avaliação. Brasília – DF. CAPES. 2020; 19p.

11. CORIA MCDLF, et al. Effectiveness of a primary care nurse delivered educational intervention for patients with type 2 diabetes mellitus in promoting metabolic control and compliance with long-term therapeutic targets: Randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2020; 101: 101-103.

12. DAVIES MJ, et al. A community based primary prevention programme for type 2 diabetes integrating identification and lifestyle intervention for prevention: the Let's Prevent Diabetes cluster randomized controlled trial. Preventive Medicine. 2016; 84: 48-56.

13. DUIJZER G, et al. Slimmer: a randomized controlled trial of diabetes prevention in Dutch primary health care: design and methods for process, effect, and economic evaluation. BMC Public Health. 2014; 14: 602.

14. ELSAYED NA, et al. Standards of care in diabetes-2023. Diabetes Care. 2023; 46(S1): 10-18.

15. GRILLO MFF, et al. Diabetes education in primary care: a randomized clinical trial. Cad. Saúde Pública. 2016; 32(5): e00097115.

16. GUO XH, et al. Efficacy of structured education in patients with type 2 diabetes mellitus receiving insulin treatment. Journal of Diabetes. 2014; 6(4): 290-297.

17. HU XJ, et al. Influence of health education on clinical parameters in type 2 diabetic subjects with and without hypertension: a longitudinal, comparative analysis in routine primary care settings. Diabetes Research and Clinical Practice. 2020; 170: 1-11.

18. JUUL L, et al. Effectiveness of a brief theory-based health promotion intervention among adults at high risk of type 2 diabetes: one-year results from a randomized trial in a Community setting. Primary Care Diabetes. 2016; 10(2): 111-120.

19. LAKERVELD, J. et al. Motivational interviewing and problem-solving treatment to reduce type 2 diabetes and cardiovascular disease risk in real life: a randomized controlled trial. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2013; 10(47): 1-9.

20. LEAL J, et al. Cost-effectiveness of a pragmatic structured education intervention for the prevention of type 2 diabetes: economic evaluation of data from the Let’s Prevent Diabetes cluster randomized controlled trial. BMJ Open. 2017; 7: e013592.

21. LIN A, et al. Community-Based Lifestyle Intervention for Reducing Blood Pressure and Glucose among Middle-Aged and Older Adults in China: A Pilot Study. Int. J. Environ. Res. Public Health. 2014; 11(11): 11645-11663.

22. LOCKWOOD C, et al. Systematic reviews of qualitative evidence. In: AROMATARIS E; MUNN Z (Editors). JBI Manual for Evidence Synthesis. 2020; 46658.

23. MARKLE-REID M, et al. The ACHRU-CPP versus usual care for older adults with type-2 diabetes and multiple chronic conditions and their family caregivers: study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 2017; 18(1): 55.

24. MELNYK M e FINEOUT-OVERHOLT E. Making the Case for Evidence-Based Practice and Cultivating a Spirit of Inquiry. Evidence-based practice in nursing & healthcare: a guide to best practice. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. 2011; 2: 1605477788.

25. MENDES KDS, et al. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto – Enfermagem. 2008; 17(4): 758-764.

26. MUZY J, et al. Prevalência de diabetes mellitus e suas complicações e caracterização das lacunas na atenção à saúde a partir da triangulação de pesquisas. Cad. Saúde Pública. 2021; 37(5): e00076120.

27. MOURA PC, et al. Educação nutricional no tratamento do diabetes na atenção primária à saúde: vencendo barreiras. Rev. APS. 2018; 21(2): 226-234.

28. NANDITHA A, et al. Early Improvement predicts reduced risk of incident diabetes and improved cardiovascular risk in prediabetic Asian Indian men participating in a 2-year lifestyle intervention program. Diabetes Care. 2014; 37(11): 3009-3015.

29. PAGE MJ, et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ. 2021; 372(71): 1-13.

30. PUCCI VR, et al. O autocuidado em indivíduos com diabetes mellitus na atenção primária à saúde: compreensão sobre o papel da alimentação. Rev. APS. 2018; 21(3): 418-427.

31. ROMO MAM, et al. Prevalencia mundial de la diabetes mellitus tipo II y su relación con el índice de desarrollo humano. Rev Panam Salud Publica. 2017; 41: e103.

32. RODRIGUES DLG, et al. Impact of teleconsultation on patients with type 2 diabetes in the Brazilian Public health system: protocol for a randomized controlled trial (TELEconsulta Diabetes Trial). JMIR Res Protoc, 2021; 10(1): e23679.

33. ROSSEN J. et al. Effects of a three-armed randomized controlled trial using self-monitoring of daily steps with and without counselling in prediabetes and type 2 diabetes – the Sophia Step Study. Int J Behav Nutr Phys Act. 2021; 18(121): 1-11.

34. SAHA S, et al. Valuing a lifestyle intervention for middle eastern immigrants at risk of diabetes. Public Health. 2018; 15(3): 413.

35. SÁNCHEZ A. et al. Feasibility and effectiveness of the implementation of a primary prevention programme for type 2 diabetes in routine primary care practice: a phase IV cluster randomized clinical trial. BMC Family Practice. 2012; 13: 1-9.

36. SÁNCHEZ A, et al. Type-2 diabetes primary prevention program implemented in routine primary care: a process evaluation study. Trials. 2016; 17(1): 254.

37. SATHISH, T. et al. Cluster randomized controlled trial of a peer-led lifestyle intervention program: study protocol for the Kerala diabetes prevention program. BMC Public Health. 2013; 13: 1035.

38. TORRES, H. C. et al. Avaliação dos efeitos de um programa educativo em diabetes: ensaio clínico randomizado. Revista de Saúde Pública. 2018; 52(8): 1-11.

39. WIELAND, M. L. et al. Pilot feasibility study of a digital storytelling intervention for immigrant and refugee adults with diabetes. Diabetes Digital Storytelling Intervention. 2017; 43(4): 349-359.

40. WILLIAMS IC, et al. Enhancing Diabetes Self-care Among Rural African Americans with Diabetes, Results of a Two-year Culturally Tailored Intervention. Enhancing Diabetes Self-care. 2014; 40(2): 231-9.

41. ZOCCHE, D. A. A. et al. Protocolo para revisão integrativa: caminho para busca de evidências. In: TEIXEIRA E, organizadora. Desenvolvimento de tecnologias Cuidativo-educacionais. Porto Alegre: Moriá, 2020; 2: 978-85-99238-54-7.