Workshop with nutrition students on healthy complementary feeding: experience report
Main Article Content
Abstract
Objective: To describe an experience lived with students of the nutrition course during the development of a workshop on healthy complementary feeding (ACS). Experience report: The ACS workshop took place in February 2023, with 38 students from the nutrition course at a University Center in Belém, Pará. It was carried out as a strategy to promote knowledge about the introduction of complementary foods for children from six months old, based on the recommendations of the Ministry of Health, using a critical-reflective methodology, developed in five moments: pre-test; presentation on complementary feeding; meal preparation; reading and discussion; evaluation and closure. Final considerations: The nutrition professional plays a very important role in this stage of food introduction and the experience favored students to have the knowledge to safely carry out nutritional guidance for the mothers or guardians of the child with a view to promoting quality of life and disease prevention.
Article Details
Copyright © | All rights reserved.
The journal holds the exclusive copyright for the publication of this article under the terms of Brazilian law 9610/98.
Partial reproduction
The use of parts of the texts, figures and questionnaire of the article is free, being mandatory the citation of the authors and journal.
Total reproduction
It is expressly prohibited and must be authorized by the journal.
References
2. ARAÚJO JCS. Fundamentos da metodologia de ensino ativa (1890-1931). In: 37ª Reunião Nacional da ANPEd, Florianópolis, 2015
3. AZEVEDO PTACC. de, et al. Estado nutricional de crianças em amamentação exclusiva prolongada no Estado de Pernambuco. Rev. Bras. Epidemiol, 2019; 22: 1-12.
4. BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Política Nacional de Atenção à Saúde da Criança: orientações para implementação. Brasília: Ministério da Saúde, 2018.
5. BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primaria à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia alimentar para crianças brasileiras menores de 2 anos. Brasília: Ministério da Saúde, 2019.
6. BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia alimentar para crianças brasileiras menores de 2 anos: versão resumida. Ministério da Saúde, 2021. 80p.
7. BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária. Departamento de Atenção Básica. Saúde da Criança: nutrição infantil, aleitamento materno e alimentação complementar. Brasília: Ministério da Saúde; 2009.
8. ESCUDERO P. Alimentação. 2. ed. Rio de Janeiro: Scientifica, 1934.
9. LEANDRO CA, et al. Conhecimento e práticas maternas sobre alimentação complementar em crianças de zero a dois anos de idade. Research, Society and Development, 2022; 11(12): 1-11.
10. LOPES WC, et al. Alimentação de crianças nos primeiros dois anos de vida. Revista Paulista de Pediatria, 2018; 36(2): 164-170.
11. MELO KM, et al. Influência do comportamento dos pais durante a refeição e no excesso de peso na infância. Esc Anna Nery, 2017; 21(4): 1-6.
12. MENDES ALVES RM, et al. Consulta de puericultura: o olhar sobre a prática do enfermeiro. Revista Interfaces, 2019; 7(1): 187-90.
13. OLIVEIRA LT, et al. Educação em saúde para introdução da alimentação complementar da criança: relato de experiência. In: FERRARI FCCRC, et al. A Prática Profissional no Processo de Cuidar centrado na Investigação Científica 2. Paraná: Atena, 2020.
14. PHILIPPI ST (coord.). Dietética: princípios para o planejamento de uma alimentação saudável. São Paulo: Manole, 2015.
15. SCARPATTO CH e FORTE, GC. Introdução alimentar convencional versus introdução alimentar com baby-led weaning (BLW): Revisão da literatura. Clinical & Biomedical Research, 2018; 38(3).
16. SEABRA RF, et al. Alimentação saudável na infância: um relato de experiência. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 2022; 15(3).
17. SILVA MP e MELLO APQ. Impacto da introdução alimentar precoce no estado nutricional de crianças pré escolares. Revista Saúde & Ciência online, 2021; 9(1): 110-129.
18. SILVEIRA TA da Oficinas didáticas interdisciplinares: teoria, prática e reflexão. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. 96p.
19. SOUZA VA de. Oficinas pedagógicas como estratégia de ensino: uma visão dos futuros professores de ciências naturais. Universidade de Brasília: Brasília, 2016.