Importância de competências no profissionalismo do preceptor
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resumo
Objetivo: Analisar e compreender sobre a competências do preceptor, baseados na atuação pedagógica voltada para o desenvolvimento de competências clínicas. Métodos: Foi realizada uma pesquisa na base de dados PubMed/MEDLINE, diretamente com estratégia de busca, por meio da combinação de descritores e operadores booleanos ("Preceptorship” [Mesh]) AND ("Clinical Competence” [Mesh]) utilizados como expressão de busca e com aplicação de filtros, no período de 2018 a 2023. Resultados: Obteve-se uma lista com 1.493 artigos e com a aplicação do primeiro critério de exclusão restaram 173 artigos que continham informações sobre o tema, mas somente 28 foram selecionados para análise. As categorias de destaque descreveram a relação pedagógica entre preceptor-aluno, conceitos e características da preceptoria e do trabalho do preceptor, como facilitadoras ao desenvolvimento de conhecimento, no ambiente institucional e capazes de fornecerem maiores subsídios ao aprendizado clínico, por meio de projetos pedagógicos voltados ao ensino da prática-clínica. Os artigos selecionados apareceram em diferentes partes do mundo, mas com maior destaque para países como Brasil, EUA e África do Sul. Considerações finais: A atuação do preceptor confirma a necessidade que a preceptoria exige conhecimento, pautado na pedagogia para aprendizagem e contribui no profissionalismo para as relações de trabalho.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Copyright © | Todos os direitos reservados.
A revista detém os direitos autorais exclusivos de publicação deste artigo nos termos da lei 9610/98.
Reprodução parcial
É livre o uso de partes do texto, figuras e questionário do artigo, sendo obrigatória a citação dos autores e revista.
Reprodução total
É expressamente proibida, devendo ser autorizada pela revista.
Referências
2. ARAÚJO MDC et al. Preceptorship contributions to the development of clinical and managerial skills in nursing residency. Rev Bras Enferm., 2023; 76(2).
3. AUTONOMO FROM, et al. A preceptoria na formação médica e multiprofissional com ênfase na atenção primária: análise das publicações brasileiras. Rev Bras Educ Med., 2015; 39(2): 316-27.
4. BAWADI H, et al. Supervised practice program guided by the Accreditation Council for Education in Nutrition and Dietetics standards improves potential employability of nutrition/dietetics graduates: perspective of employers and preceptors. BMC Med Educ., 2019; 19(1): 458.
5. BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. 1988.
6. BRASIL. Lei 8.080 de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Brasília: Senado Federal, 1990.
7. CHEN F, et al. Transition shock, preceptor support and nursing competency among newly graduated registered nurses: A cross-sectional study. Nurse Educ Today, 2021.
8. FAGUNDES EDT, et al. Case presentation methods: a randomized controlled trial of the one-minute preceptor versus SNAPPS in a controlled setting. Perspect Med Educ., 2020; 9(4): 245-250.
9. FERREIRA IG, et al. Preceptoria médica: concepções e vivências de participantes de curso de formação em preceptoria. Rev Bras Educ Med., 2022; 46(4).
10. HANSEN W. The perceptions of newly qualified nurses on the guidance by preceptors towards becoming experts in nursing. Curationis, 2021; 44(1).
11. HUGO-VAN DYK L, et al. Preceptor support during the COVID-19 pandemic: Recommendations for continuing development. Curationis, 2022; 45(1).
12. JAIN V, et al. Effectiveness of SNAPPS for improving clinical reasoning in postgraduates: randomized controlled trial. BMC Med Educ., 2019; 19(1).
13. JARNULF T, et al. District nurses’ experiences of precepting district nurse students at the postgraduate level. Nurse Educ Pract., 2019; 37: 75-80.
14. JEONG HW, et ali preocupada com o seu paciente. Development and Evaluation of a Preceptor Education Program Based on the One-Minute Preceptor Model: Participatory Action Research. Int J Environ Res Public Health, 2021; 18(21).
15. KAKIA A, COUPER I. Preceptors' perceptions of assessing clinical associate students at district hospital sites. Afr J Prim Health Care Fam Med., 2021; 13(1).
16. KLEIJER EFW, et al. Preceptors' considerations when entrusting professional activities to postgraduate nursing students: A qualitative study. Nurse Educ Today, 2023; 125.
17. KNOTT GJ, et al. A Scoping Review of Pharmacy Preceptor Training Programs. Am J Pharm Educ., 2020; 84(10).
18. LARSSON M, et al. The clinical learning environment during clinical practice in postgraduate district nursing students' education: A cross-sectional study. Nurs Open, 2023; 10(2): 879-888.
19. LYONS K, et al. How Pharmacist Preceptors Foster Students' Therapeutic Reasoning Using the One-Minute Preceptor Method. Am J Pharm Educ., 2019; 83(8).
20. MARTIN RD, et al. An Objective Structured Clinical Examination to Assess Competency Acquired During an Introductory Pharmacy Practice Experience. Am J Pharm Educ., 2020; 84(4).
21. MARTÍNEZ-LINARES JM, et al. Should We Be Trained to Train? Nursing Students' and Newly Qualified Nurses' Perception on Good Lecturers and Good Clinical Preceptors. Int J Environ Res Public Health, 2019; 16(24).
22. MHANGO L, et al. The roles and experiences of preceptors in clinical teaching of undergraduate nursing and midwifery students in Malawi. Malawi Med J., 2021; 33(Postgraduate Supplementary Iss): 35-39.
23. MOREIRA KFA, et al. Preceptor’s perceptions about the teaching-learning process and collaborative practices in primary health care. Rev Gaúcha Enferm., 2022.
24. NEGESSO AE, et al. Preceptors training need assessment for medical laboratory professional clinical education programs in Ethiopia. PLoS One, 2022; 17(10).
25. NEITERMAN E, et al. "They hold your fate in their hands": Exploring the power dynamic in the midwifery student-preceptor relationship. Midwifery. 2022.
26. RIBEIRO KRB, PRADO ML. A prática educativa dos preceptores nas residências em saúde: um estudo de reflexão. Rev Gaúcha Enferm., 2013; 34(4): 161-5.
27. RIBEIRO KRB, et al. Teaching in health residencies: knowledge of preceptors under Shulman's analysis. Rev Bras Enferm., 2020; 73(4).
28. SAVARIA MC, et al. Enhancing the one-minute preceptor method for clinical teaching with a DEFT approach. Int J Infect Dis., 2022; 115: 149-153.
29. SILVA AOV, et al. Clinical supervision strategies, learning, and critical thinking of nursing students. Rev Bras Enferm., 2023; 76(4).
30. SOUZA SV e FERREIRA BJ. Preceptoria: perspectivas e desafios na Residência Multiprofissional em Saúde. ABCS Health Sciences, 2019; 44(1): 15-21.
31. TODD BA, et al Precepting nurse practitioner students in the graduate nurse education demonstration: A cross-sectional analysis of the preceptor experience. J Am Assoc Nurse Pract., 2019; 31(11).
32. ULENAERS D, et al. Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Educ Today, 2021.
33. VELÔSO RBP, et al. Contributions of the Education through Work for Health Program to the preceptors of Primary Healthcare. Rev Esc Enferm USP, 2020.
34. VUCKOVIC V e LANDGREN K. Peer learning in clinical placements in psychiatry for undergraduate nursing students: preceptors and students' perspective. Nurs Open, 2020; 8(1): 54-62.
35. WU XV, et al. A Clinical Teaching Blended Learning Program to Enhance Registered Nurse Preceptors' Teaching Competencies: Pretest and Posttest Study. J Med Internet Res., 2020; 22(4).