Método Baby-led Weaning (BLW) versus alimentação complementar tradicional: comparação dos impactos no desenvolvimento infantil

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Isabela Maria Sobral Binda
Thaís Bueno da Rosa Soares
Luiza Carmita Assunção Mafra
Brenda Menegaro Wilhelms
Luana Ribeiro Camargo
Felipe Machado Araújo
Patrícia Assis Frota
Micaella Garcia Marino
Júlia Maria Gagliardi
Amanda Brigone Pecchio

Resumo

Objetivo: Comparar os impactos do Baby-Led Weaning (BLW) e da alimentação complementar tradicional no desenvolvimento infantil, com foco em desenvolvimento motor, preferências alimentares, comportamento alimentar, e segurança. Métodos: Revisão bibliográfica integrativa, fundamentada em pesquisa na base de dados eletrônicos PubMed Central (PMC). Os termos de pesquisa incluíram “Baby-Led Weaning”, ”BLW”, “Traditional Complementary Feeding” e “Development”, englobando um total de 14 artigos selecionados para análise detalhada, entre os anos de 2014 a 2024. Resultados: Estudos recentes abordam que crianças que iniciam alimentação complementar com o método BLW podem se beneficiar da aquisição de algumas habilidades durante o seu desenvolvimento e crescimento, como capacidades motoras, autonomia, saciedade e linguagem, comparativamente ao método de alimentação complementar tradicional. O aporte nutricional, energético e possíveis riscos de engasgos, a maioria das evidências analisadas demonstram não haver diferenças estatísticas significativas entre as duas formas de introdução alimentar. Considerações finais: É evidente a emergente importância que o tema vem ganhando nos últimos anos. Assim, se faz necessário o desenvolvimento de mais estudos dada a complexidade em elucidar os reais benefícios e impactos do BLW no desenvolvimento infantil, crescimento e nutrição na infância, além de avaliar possíveis riscos de incidentes comparativamente com a alimentação complementar tradicional.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Como Citar
BindaI. M. S., SoaresT. B. da R., MafraL. C. A., WilhelmsB. M., CamargoL. R., AraújoF. M., FrotaP. A., MarinoM. G., GagliardiJ. M., & PecchioA. B. (2025). Método Baby-led Weaning (BLW) versus alimentação complementar tradicional: comparação dos impactos no desenvolvimento infantil. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 25, e19220. https://doi.org/10.25248/reas.e19220.2025
Seção
Revisão Bibliográfica

Referências

1. ARANTES ALA, et al. The baby-led weaning method (BLW) in the context of complementary fedding: a review. Revista Paulista de Pediatria, 2018; 36(3): 353-363.

2. BOSWELL N. Complementary Feeding Methods - A Review of the Benefits and Risks. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021; 18 (7165): 1-15.

3. BROWN A, et al. Early influences on child satiety-responsiveness: the role of weaning style. Department of Public Health and Policy Studies, College of Human and Health Sciences, Swansea University, Swansea, UK; Department of Psychology, College of Human and Health Sciences, Swansea University, Swansea, UK Received 30 October 2012; revised 10 July 2013; accepted 15 October 2013.

4. CAPRA, Maria Elena et al. Complementary Feeding: Tradition, Innovation and Pitfalls. Nutrients, 2024; 16(5): 737.

5. D’AURIA, Enza et al. Baby-led weaning: what a systematic review of the literature adds on. Italian journal of pediatrics, 2018; 44: 1-11.

6. DANIELS L, et al. Baby-Led Introduction to SolidS (BLISS) study: a randomised controlled trial of a baby-led approach to complementary feeding. BMC Pediatrics, 2015; 15(179): 101186.

7. DOGAN E, et al. Baby-led complementary feeding: a randomized controlled study. Oficial Journal of the Japan Pediatric Society, 2018; 60(12): 101111.

8. ERICKSON LW, et al. Impact of a Modified Version of Baby-Led Weaning on Infant Food and Nutrient Intakes: The BLISS Randomized Controlled Trial. Journals Nutrients, 2018; 10(6): 10.3390.

9. FERNANDES, Carla et al. Complementary feeding methods: associations with feeding and emotional responsiveness. Children, 2023; 10(3): 464.

10. MARTINÓN-TORRES N, et al. Baby-Led Weaning: What Role Does It Play in Obesity Risk during the First Years? A Systematic Review. Nutrients, 2021; 13: 1009.

11. MOREIRA PR, et al. Estimated energy and nutrient intake in complementary feeding methods in Brazilian infants: randomized clinical trial. Scientific Reports, 2024; 14: 13.

12. MOREIRA PR, et al. Estimated energy and nutrient intake in complementary feeding methods in Brazilian infants: randomized clinical trial. Nature Portfolio, 2019; 1; 1-8.

13. MOREIRA RP, et al. Adesão a diferentes métodos de introdução da alimentação complementar aos 7 meses de vida: um ensaio clínico randomizado. Revista Paulista de Pediatria, 2023; 41: 2021235.

14. MORISON BJ, et al. How diferente are baby-led weaning and conventional complementary feeding? A cross-sectional study of infants aged 6-8 months. BMJ Open, 2016; 6; 10665.

15. MORISON BJ, et al. Impact of a modified version of Baby-Led Weaning on dietary variety and food preferences in infants. Nutrients, 2018; 10(1092).

16. NEVES SF, et al. Brazilian health profissionals perception about the Baby-Led Weaning (BLW) method for complementary feeding: an exploratory study. Revista Paulista de Pediatria, 2022; 40: 2020321.

17. NUZZI G, et al. The weaning practices: A new challenge for pediatricians? Pediatr Allergy Immunol, 2022; 33: 44-46.

18. ORTEGARAMÍREZ AD, et al. Early feeding practices and eating behaviour in preschool children: The CORALS cohort. Maternal & Child Nutrition, 2024; 13672.

19. ROMERO-VELARDE E, et al. Guidelines for complementary feeding in healthy infants. Boletin Medico Del Hospital Infantil De Mexico, 2016; 73(5): 338-356.

20. STUDER-PEREZ E e MUSHER-EIZENMAN D. To feed or let eat! A scale of independence, exploration, ans family to measure baby-led weaning as a complementary feeding approach. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 2023; 36: 810-818.

21. WEBBER C, et al. An infant-led approach to complementary feeding is positively associated with language development. Maternal & Child Nutrition, 2021; 17(4): 13206.