Conhecimento sobre antimicrobianos entre alunos de enfermagem e medicina: revisão global para orientar à educação interprofissional em saúde planetária

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ingre Paz
Ana Paula Cruz da Silva
Bruna Eduarda Hochscheidt
Livia Nicolay Ferrari
Lucas Augusto Hochscheidt
Juliéze Sanhudo Pereira
Hanan Al Yacoub Al Houbel
Marcelo Carneiro
Andréia Rosane de Moura Valim

Resumo

Objetivo: Analisar o conhecimento, atitudes e práticas de estudantes de Enfermagem e Medicina sobre o uso de antimicrobianos e a resistência antimicrobiana e compreender como tais temas são inseridos nos currículos acadêmicos, considerando a saúde planetária e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Métodos: Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, com buscas em PubMed, SciELO e Scopus, seguindo as instruções PRISMA-P. Resultados: Dos 22 artigos analisados, 9 foram incluídos. Observou-se conhecimento técnico limitado e fragmentado sobre o uso racional de AMB. Houve um paradoxo nas atitudes: apesar de reconhecerem a RAM como problema, muitos estudantes subestimam seu papel na contenção do fenômeno. Os currículos são insuficientes, necessitando de intervenções educativas personalizadas e fortalecimento da educação interprofissional. Considerações finais: A RAM é uma ameaça global crítica. Aprimorar currículos e estimular a colaboração interprofissional é crucial para formar profissionais que promovam a saúde planetária e mitiguem os impactos da RAM.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Como Citar
PazI., SilvaA. P. C. da, HochscheidtB. E., FerrariL. N., HochscheidtL. A., PereiraJ. S., HoubelH. A. Y. A., CarneiroM., & ValimA. R. de M. (2025). Conhecimento sobre antimicrobianos entre alunos de enfermagem e medicina: revisão global para orientar à educação interprofissional em saúde planetária. Revista Eletrônica Acervo Saúde, 25(8), e21077. https://doi.org/10.25248/reas.e21077.2025
Seção
Revisão Bibliográfica

Referências

1. ADEBAYO O, FOLORUNSO TA, ADEYANJU A. Antimicrobial resistance awareness among medical and nursing students: A cross-sectional study. Journal of Infection and Public Health, 2022; 15(6): 783-790.

2. AFZAL M, SAEED H, RIZVI M, SARWAR MR. Knowledge, attitude and practice regarding antibiotic use among health care students: A global review. BMC Medical Education, 2022; 22(1): 542.

3. ALMEIDA R, et al. A Saúde Única no enfrentamento da resistência bacteriana a antibióticos no âmbito da agropecuária. Saúde em Debate, 2025; 49(144): 1-1.

4. BABUYA J, et al. Medical students’ knowledge, attitudes, and motivation towards antimicrobial resistance efforts in Eastern Uganda. PLOS ONE, 2025; 20(2): e0314250.

5. CHAKRAVARTY A, et al. A Multicentric Survey of Indian Medical Students about their Knowledge and Perception on Antimicrobial Stewardship. Journal of Pure and Applied Microbiology, 2022; 16(2): 1049-1059.

6. DE VITA E, et al. Knowledge, Attitudes, and Practices toward Antimicrobial Resistance among Young Italian Nurses and Students: A Multicenter, Cross-Sectional Study. Annals of Global Health, 2024; 90(1): 46-46.

7. GOTTARDO A, TEICHMANN CE, RIBEIRO LF. Uso indiscriminado de antimicrobianos na medicina veterinária e o risco para saúde pública. Revista GeTeC, 2021; 10(26): 110-118.

8. HAMERS RL, et al. Global knowledge gaps on antimicrobial resistance in the human health sector: A scoping review. International Journal of Infectious Diseases, 2023; 134: 142-149.

9. JIANVITAYAKIJ S, et al. Knowledge of antibiotics and antibiotic resistance, antibiotic use and eHealth literacy among nursing students in Thailand: a cross-sectional study. BMJ Open, 2024; 14(11): e090956.

10. JOHNSON R, MARTINS F, KIM S. Autonomous learning and critical appraisal: the evolving role of external resources in medical education. Journal of Medical Learning, 2023; 15(2): 89-101.

11. KHALID A, KHALID S, ZAIDI S. Exploring gaps in antimicrobial stewardship education in undergraduate health curricula: A scoping review. Antibiotics, 2023; 12(2): 215.

12. LANCKOHR C, BRACHT H. Antimicrobial stewardship. Current Opinion in Critical Care, 2022; 28(5): 551-556.

13. MACDOUGALL C, et al. Um currículo interprofissional sobre administração antimicrobiana melhora o conhecimento e as atitudes em relação ao uso e colaboração antimicrobianos apropriados. Open Forum Infectious Diseases, 2017; 4(1): 1-1.

14. MANNING ML, et al. Effect of a virtual simulated participant experience on antibiotic stewardship knowledge among pre-licensure baccalaureate nursing students: A pilot study. Nurse Education Today, 2022; 113: 105362.

15. PAGE MJ, et al. A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 2022; 31(2): e2022107.

16. RÁBANO-BLANCO A, et al. Nursing Students’ Knowledge and Awareness of Antibiotic Use, Resistance and Stewardship: A Descriptive Cross-Sectional Study. Antibiotics, 2019; 8(4): 203.

17. SILVA RA, LUIZA VL, BERMUDEZ JAZ, SCHNEIDER MC. A Saúde Única no enfrentamento da resistência bacteriana a antibióticos no âmbito da agropecuária. Saúde em Debate, 2025; 49(144): e9713.

18. SINGER AC, SHAW H, RHODES V, HART A. Antimicrobial resistance and environmental pathways: The planetary health dimension. The Lancet Planetary Health, 2023; 7(3): e196-e204.

19. SMITH A, LEE J. Curriculum flexibility and cultural responsiveness in medical education: balancing global standards with local needs. Medical Education Review, 2022; 56(4): 456-467.

20. TEAGUE E, et al. Knowledge and Perceptions of Final-Year Nursing Students Regarding Antimicrobials, Antimicrobial Resistance, and Antimicrobial Stewardship in South Africa: Findings and Implications to Reduce Resistance. Antibiotics, 2023; 12(12): 1742.

21. THISTLETHWAITE J, JACKSON A. Interprofessional education and antimicrobial resistance: A pathway to collaborative stewardship. Medical Teacher, 2022; 44(4): 357-364.

22. VÁZQUEZ-LAGO JM, et al. Knowledge, Perceptions, and Perspectives of Medical Students Regarding the Use of Antibiotics and Antibiotic Resistance: A Qualitative Research in Galicia, Spain. Antibiotics, 2023; 12(3): 558.

23. WALSH TR, et al. Antimicrobial Resistance: Addressing a Global Threat to Humanity. Antimicrobial Resistance: Addressing a Global Threat to Humanity, 2023; 20(7): e1004264.

24. WIESE-POSSELT M, et al. Appropriate antibiotic use and antimicrobial resistance: knowledge, attitudes and behaviour of medical students and their needs and preferences for learning. Antimicrobial Resistance and Infection Control, 2023; 12(1): 1-1.

25. WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Global action plan on antimicrobial resistance: Progress and challenges. Geneva: WHO; 2023.

26. WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Promoting antimicrobial stewardship to tackle antimicrobial resistance. Geneva: WHO; 2023.

27. YANG C, et al. Knowledge, Attitude, and Practice About Antibiotic Use and Antimicrobial Resistance Among Nursing Students in China: A Cross Sectional Study. Infection and Drug Resistance, 2024; 17: 1085-1098.

28. ZINSSTAG J, et al. One Health and climate change: Intersections for global health security. One Health Outlook, 2023; 5(1): 2.